Saturday, April 2, 2016

Jom singgah ke Istana Pagaruyung , Sumatera Barat.


Okey bertemu lagi di dalam post yang baru. Kali ini kami akan singgah pula ke Istana Pagaruyung atau pun dipanggil Istana Baso yang terletak di Sumatera Barat. Kalau nak berjalan kaki sekeliling istana ni memang satu hari pun tak habis , tapi mujur ada keretapi pendek nie  . Jom ikut kami dan kita tengok apa yang menarik terdapat di sini sambil  kita pusing sekitar Istana nie.


Untuk info Istano Basa yang lebih terkenal dengan nama Istana Pagaruyung, adalah sebuah istana yang terletak di kecamatan Tanjung Emas  kota Batusangkar , Kabupaten Tanah Datar Sumatera Barat . Istana ini merupakan pusat kebudayaan yang terkenal di Sumatera Barat.

Istano Basa yang berdiri sekarang sebenarnya adalah replika dari yang asli. Istano Basa asli terletak di atas bukit Batu Patah dan terbakar habis pada sebuah kerusuhan berdarah pada tahun 1804. Istana tersebut kemudian didirikan kembali namun kembali terbakar tahun  1966.

Proses pembangunan kembali Istano Basa dilakukan dengan peletakan tunggak tuo (tiang utama) pada 27 Disember 1976 oleh Gabenor Sumatera Barat waktu itu, Harun Zain . Bangunan baru ini tidak didirikan di tapak istana lama, tetapi di lokasi baru di sebelah selatannya.  Pada akhir 1970-an, istana ini telah  dikunjungi oleh umum.

sumber info dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas

Antara rumah yang terdapat di sini . Ianya masih mengekalkan tradisinya


Ini adalah pandangan dari atas Istana Baso . Luas jugak halaman di Istana nie dan musuh boleh dilihat dari jauh.


Nie pulak adalah hiasan dan ukiran yang terdapat di dalam Istana ini. sungguh klasik rekabentuknya.



Senapang pun ada dalam Istana Baso nie ..jangan main-main yee..




Tiang Istana baso yang besar - besar menjadi pasak kepada Istana ini.



Antara replika yang terdapat dalam Istana yang mempamerkan pakaian tradisional  
mereka



Pakaian tradisional ala-ala Minangkabau 



Nie  pun adalah 2 replika pakaian tradisional. Yang si kecil tu pun nak jadi model ke





waa..nie dua orang puteri yang turun dari kayangan dengan penuh bergaya di hadapan Istana Baso. Namanya Putri Najla dan Putri Nabihah dari Malaya 


Puteri puteri dari Istana Pagar Ruyung yang penuh sopan santun


Puteri - puteri diapit oleh hulubalang Istana Baso sedang megah berdiri. Rela berkorban jiwa dan raga demi mempertahankan Istana Baso dari serangan musuh.

  

Inilah Pahlawan Melayu terakhir yang datang dari Tanah Malaya. Macam Hang Tuah dan Hang Jebat sedang bertarung .




 Pandangan Istana baso dari sisi


Antara yang unik di sini adalah terdapatnya restoren / kedai makan yang di buat di tepi sawah. Suasana nyaman  damai di sini berserta dengan hidangan masakan kampung .




 Okey setakat ini dulu untuk travelog ke Istana Baso Sumatera . Tempat ini sungguh unik kerana terdapat Istana Pagar Ruyung yang masih utuh serta menjadi tarikan pelancong luar dan dalam negara. Rekabentuk luarannya sungguh menarik .Ianya mempunyai sejarahnya yang tersendiri. Kalau anda ke Padang Sumatera  di sini adalah antara tempat yang wajib anda lawati. Ok setakat ini dulu coretan Penulis . Kita berjumpa lagi dalam edisi yang lain dengan lokasi yang lebih menarik untuk dikongsikan. Nanti yee...







No comments:

Post a Comment